29 Μαΐ 2007

Η Κότα, τα Χρυσά Αυγά και Άλλα Παραμύθια

Στο προηγούμενο άρθρο μας ο επίλογος γράφτηκε κάπως άκομψα. Δεν έγινε για να βρούμε έναν καλό πρόλογο για το επόμενο αλλά απλά για να απομείνει στον αναγνώστη η απλή γνώση πως ό,τι μας αποφέρει οφέλη στην πολιτική της επικοινωνίας λειτουργεί κάπως σαν το παραμύθι της κότας που γεννούσε τα χρυσά αυγά: αν το παρακάνουμε και ψάξουμε στην κοιλιά της κότας για την πηγή του χρυσού, τότε μάλλον η κότα μας θα ανήκει στην αιωνιότητα και τα πολύτιμα αυγά της στο παρελθόν.

Ο χειρισμός των επικοινωνιακών αντικειμένων πρέπει να γίνεται στο σωστό χρόνο και με τη βέλτιστη ροή προς το εκλογικό σώμα, που είναι και ο αποδέκτης του μηνύματος. Απλοϊκό, θα σκεφτεί κανείς. Κι όμως εκεί συνοψίζεται η τέχνη του "επικοινωνεί ν" ή -για κάποιους- η ουσία της πολιτικής.

Το ΠΑΣΟΚ, αποκομίζοντας οφέλη-που μεταφράζονται σε βελτίωση των δεικτών του στις δημοσκοπήσεις- από το θέμα των ομολόγων εξακολουθεί να εμμένει στην προβολή του θέματος, μολονότι  το θέμα για την κοινή γνώμη έχει ήδη προεξοφληθεί ως προς την έκβασή του και ταυτόχρονα δεν αποτελεί προτεραιότητα στην ατζέντα του περίφημου "μέσου πολίτη". Το φαινόμενο ολοκλήρωσε τον κύκλο του στο επικοινωνιακό πεδίο ενώ βρισκόμαστε στη φάση όπου μάλλον το ΠΑΣΟΚ επιθυμεί να "πάει στα αποδυτήρια" για το ημίχρονο της θερινής περιόδου με τη διαφορά υπέρ αυτού. Επιθυμεί δε να το πράξει αυτό επαναφέροντας το ζήτημα και διατηρώντας το "πάσει θυσία" στην επικαιρότητα, αναζητώντας και το τελευταίο ψήγμα χρυσού στην κοιλιά της κότας των ομολόγων. Εκτιμά ότι η κατά την καλοκαιρινή περίοδο το ζήτημα θα απασχολεί σποραδικά, με κατά καιρούς μικρές ή μεγαλύτερες αποκαλύψεις που θα προκύπτουν από την δικαστική ή όποια άλλη έρευνα, ενώ ταυτόχρονα η ίδια περίοδος δεν προσφέρεται για εφαρμογή επιθετικής επικοινωνιακής πολιτικής με κύριο ζήτημα το πρόγραμμά του και την εναλλακτική του πρόταση. Με απλά λόγια: εμπέδωση στην κοινή γνώμη του ελλείμματος σε ζητήματα ηθικής τάξης  της ΝΔ σε πρώτη φάση ενώ στη συνέχεια κατάδειξη της διαφοράς με την προβολή των προγραμματικών θέσεων σε μια πιο γόνιμη περίοδο, όπως, ούτως ή άλλως(!), είναι εκείνη του Φθινοπώρου.

Το στοίχημα εμπεριέχει μεγάλο ρίσκο αλλά έχουμε ήδη εκτιμήσει-πριν ακόμη και από τον κ. Παπαντωνίου- πως ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ ήδη σχεδιάζει με γνώμονα την εκλογική ήττα και επενδύει από τώρα στην επόμενη μέρα των εκλογών. Ας εξετάσουμε όμως γιατί το επικοινωνιακό στοίχημα του ΠΑΣΟΚ είναι ριψοκίνδυνο. Κατ' αρχήν κανείς, πλην του Πρωθυπουργού, δεν μπορεί να ρυθμίσει τη ροή του πολιτικού χρόνου, εφόσον θεσμικά αυτός διαθέτει το προνόμιο να επιλέγει-ενίοτε και αιφνιδιάζοντας- την ημερομηνία προκήρυξης πρόωρων εκλογών. Το ΠΑΣΟΚ θα έχει σπαταλήσει πολύτιμο χρόνο που είχε στη διάθεσή του για να παρουσιάσει μια άλλη πρόταση εξουσίας. Θα έχει αναλωθεί στην μονομερή και μάλιστα αρνητική επικοινωνιακή πολιτική, σχετικά με ένα θέμα που όσο περνά ο χρόνος θα γίνεται όλο και πιο τεχνικό, όλο και πιο δυσνόητο και τελικά αδιάφορο ή ίσως και ενοχλητικό για το σύνολο των πολιτών. Το κυριότερο, η πολιτική του ατζέντα θα είναι εξαιρετικά φτωχή, μονοθεματική, αφήνοντας ελεύθερο πεδίο για πρωτοβουλίες σχετικές με άλλα καίρια κοινωνικά ζητήματα στους πολιτικούς του αντιπάλους. Αυτή η προβληματική επικοινωνιακή στρατηγική της αξιωματικής αντιπολίτευσης εκτιμάμε  ότι θα την δούμε να απεικονίζεται κατά τις επόμενες δημοσκοπήσεις. Ίσως αποτελέσει και μια καλή δικαιολογία για πιο ενεργή εμπλοκή του κ. Λαλιώτη στα επικοινωνιακά του ΠΑΣΟΚ.

Η εικόνα στο στρατόπεδο της ΝΔ είναι κατοπτρική, αλλά εξ' ορισμού παρόμοια. Η Κυβέρνηση δεν αναλαμβάνει ισχυρές, σε επικοινωνιακό επίπεδο, πρωτοβουλίες ώστε να αλλάξει το σκηνικό και να θέσει τους δικούς της όρους διατύπωσης του τρέχοντος δημόσιου διαλόγου. Μετά το "διάλειμμα για διαφημίσεις" που μας ενέσκηψε από τη μακρινή Αυστραλία, το κυβερνών κόμμα έχει καταστεί επικοινωνιακά ευάλωτο σε κάθε είδηση που συνδέει, δίκαια ή άδικα, πρόσωπα και στελέχη της ΝΔ με ομόλογα, ατασθαλίες, συναλλαγές ή ό,τι άλλο ύποπτο ή "ύποπτο". Υποταγμένη στη λογική διαχείρισης του "μεσαίου χώρου", δεν  υλοποιεί θεαματικά άλματα ανατροπής του σκηνικού, αλλά κάνει μικρά -και ενίοτε εξόχως ανεπαίσθητα- βήματα καθ΄οδόν  προς την όποια ημερομηνία των εκλογών. Εδώ, το ρόλο της κότας παίρνουν η εντυπωσιακά καλές και διαρκείς επιδόσεις στους δείκτες των δημοσκοπήσεων, που όμως αν επιζητήσει κανείς να λάβει και την ύστατη σταγόνα θετικών ενδείξεων από αυτές, ακόμη και από τα σπλάχνα της κότας, δεν θα ανεύρει παρά τα έδρανα της αντιπολίτευσης. Για την ώρα, οι δείκτες των δημοσκοπήσεων απλώς την προειδοποιούν, χωρίς να τη θέτουν υπό κίνδυνο. Το επικοινωνιακό κενό που αφήνει, αν συνεχίσει αυτήν την τακτική το κόμμα της ΝΔ, θα έλθουν νομοτελειακά να καλύψουν άλλες δυνάμεις ή για να είμαστε ακόμη πιο συγκεκριμένοι κάτι τέτοιο θα επιχειρήσει το ΛΑΟΣ. Αναπάντητα ερωτήματα ή επικοινωνιακά κενά σε θέματα όπως τα εθνικά (Σκόπια, Κυπριακό, βιβλίο ιστορίας κλπ), τις μεταρρυθμίσεις, τα ζητήματα που αφορούν στους τρίτεκνους καθώς και πλειάδα άλλων, αναμφίβολα χρήζουν πολιτικής και επικοινωνιακής διαχείρισης, προκειμένου να  μην εξελιχθούν για τη ΝΔ σε καλικαντζαράκια που θα πριονίσουν το δέντρο της εξουσίας, ή για να επανέλθουμε από τον κόσμο των παραμυθιών, το δέντρο της αυτοδυναμίας στην επόμενη Βουλή.







Technorati Tags: , , , , , ,
Δημοσίευση σχολίου